הסיבה למשיכה, היא הקוץ באליה?

נשים טוענות באופן שכיח על העדר שיתוף רגשי מצד בן הזוג.
הן מתלוננות על בעליהן שאינם מדברים מספיק על רגשותיהם, על
היעדר הקשבה ותמיכה, על סגנון לקוני, על קמצנות בביטויי אהבה
וכיוצא באלה. והלוא נהוג לטעון כי שיתוף רגשי הוא מבחן לקיומה של
מחויבות לקשר רגשי. הוא מבטא רצון טוב ומאמץ להיות קשוב
ולהעניק לזולתך את העולם הפנימי שלך, תוך לקיחת סיכונים. שיתוף
רגשי הוא עניין של בחירה חופשית בין אנשים הרוצים לקיים מערכת
יחסים על בסיס חברות. לפיכך שיתוף זה זקוק לתנאים של אמון וביטחון.

הקשבה לא שיפוטית היא אחד התנאים החשובים ביותר לאפשר שיתוף פעולה רגשי.
ביקורת קשה בין בני הזוג מהווה אות
אזהרה מוקדם לכך שהנישואים נמצאים בסכנה.
בנישואים בריאים,
הבעל והאישה מרגישים חופשיים להעלות תלונות והן מטופלות בצורה מכובדת בהדדיות ובהערכה.
אולם כאשר היחסים נמצאים בשבר, הרוחות מתלהטות לעתים
קרובות מדי, והתלונות מבוטאות בצורה הרסנית, כהתקפה על האופי
של בן או בת הזוג.

קוד התקשורת בין בני הזוג מבטא סוג של מחויבות, והוא מעיד עד
כמה בני הזוג מתאמצים לשמור על קווים אדומים, בעיקר במצבים של
אי-הסכמה.
 יש החושבים, כי בני האדם נמשכים להפכים המשלימים זה את זה.
לדעתי, הציפייה שבן הזוג ישלים את החסר באחד בעצם היותו
היפוכו של השני, אינה מתממשת, ולא יכולה להתממש.
והמשיכה הראשונית עלולה להפוך
לדחייה, אכזבה, כאב, מאבקי כוחות, עד ניתוק רגשי.

תהליך כזה הוא בעל עוצמה, בייחוד כאשר בני הזוג השונים והפוכים
זה מזה באופיים המודע.
חיבורם מעורר תמיהה, אף שיש בו עוצמות גדולות מאוד.
מיתוסים מבטאים עבורנו בתמציתיות את המשמעויות
הנפשיות העמוקות של הזוגיות. הם יכולים להתעורר לחיים וללבוש
צורה בקשר הזוגי, בתוך הפנטזיה, בתמונה הדמיונית שיש לכל אחד
ואחת מבני הזוג, על עצמו ועל בן/בת זוגו. הם פעילים בכמיהה
ובגעגועים, בהשלכות שבני הזוג משליכים האחד על רעהו, בציפיות
ובפחדים שיש להם זה מזה.
המענין הוא שהמשיכה למה שמשלים אותך וחסר לך, היא עקב אכילס בתוך הנישואין.
כי איך תוכל לצפות שבן הזוג שלך ישלים לך לא רק את מה שחסר לך, אלא את מה שקשה לך בעצמך.
כך שמקור המשיכה הראשוני, הופך להיות דחיה פנימית עמוקה.
הדרך היא להתמודד עם קשיים שהודחקו, להתבונן בחלקים האפלים של עצמך, ולקבל אותם.
אם אדם לא מסוגל לקבל את החלקים החסרים של עצמו,
כיצד יוכל להתמודד עם אלה של בן הזוג השני?
………………………………
ד"ר אוריאנה הלוי.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *